Kurser
Underviserne på Dansk Psykoanalytisk Selskabs kurser er psykologer og psykiatere, som for de flestes vedkommende er psykoanalytikere og medlemmer af Dansk Psykoanalytisk Selskab. Ligeledes er de godkendte specialister og supervisorer i deres respektive faglige organisationer. Der kan være undervisere, psykologer og specialister med psykodynamisk videreuddannelse, eller Phd i det fagområde, der undervises i. Selskabets kurser kan anvendes i psykologers og psykiateres videreuddannelser. Dansk Psykoanalytisk Selskab tilbyder skræddersyede kurser til psykologer, psykiatere og alment praktiserende læger under videreuddannelse. Ud over de nedennævnte kurser, kan Selskabet oprette ad hoc kurser. Man kan som gruppe henvende sig direkte med kursusønsker inden for psykoanalytisk teori og praksis og få oprettet et kursus med det ønskede fokus. Selskabet tager ansvar for at sikre, at sådanne kurser opfylder de standarder, der kræves af efteruddannelseskurser for psykologer og psykiatere, eller andre akademiske faggrupper. Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til: Mette Møller E-mail: mettemoeller@mail.comAfholdte Kurser:
Assessment – Systematisk Klinisk Udredning og Vurdering
Kurset er godkendt til psykologers specialistuddannelse: voksenmodulet: 10.2, 48 timer Kursusdage: 25-26.nov., 9-10 dec. 2022, 20-21. jan., 3-4 febr., 2023. Dansk Psykoanalytisk Selskabs Lokaler, Trondhjemsgade 13, 2100 København Ø
Kursusbeskrivelse: Psykiatrien har brug for en overordnet psykologisk helhedsforståelse Psykologien må tilbage i psykopatologien Alle undervisere er forankret i en psykoanalytisk forståelse af udviklingen af personlighedens struktur og af de psykiske forstyrrelser, som giver sig udslag i forskellige psykopatologiske reaktioner og symptomer. Det er en grundtanke i kurset, at det psykoanalytiske perspektiv kan tilføre udredning og behandlingsplanlægning et tiltrængt helhedssyn, en psykologisk forståelsesramme som supplerer de deskriptive diagnoser med en nødvendig individualisering og præcision. Nyere forskning har demonstreret at en behandlings effektivitet er afhængig af, at den tilpasses den enkelte patients grundstrukturer i en grad som gør, at behandlingen skal tilpasses personen i højere grad end den specifikke diagnose. Dette krav kan en psykodynamisk tilgang med sit udgangspunkt i en beskrivelse af hele personen set i sin relationelle, sociale kontekst bedre opfylde end den primært biologisk forankrede, kategorielle og symptomfokuserede diagnosticering. Deltagerne vil få kendskab til klassificeringen af forskellige psykiske sygdomme og tilstande, både ud fra de deskriptive diagnosesystemer som DSM 5 og ICD-10 og ud fra en psykoanalytisk/psykodynamisk tilgang til psykopatologi, hvor psykens udvikling og struktur medinddrages. Kurset giver en overordnet forståelsesramme for psykopatologi samt mulighed for at få en nuanceret, individualiseret og samtidig klinisk anvendelig opfattelse af den enkelte klient. Link til: Program 2022-23 Assessment Systematisk Klinisk Udredning Lærergruppens kliniske erfaringsområde dækker psykiatrien, somatikken, kommunalt regi, retspsykiatrien og privatpraksis. Hele spektret fra den alvorligste psykopatologi til mere almindelige psykologiske problemstillinger som belastningsreaktioner vil blive belyst. Hovedfokus lægges på det mellemområde af lettere til mellemsvære lidelser psykologer især arbejder med: angst, depression og lettere personlighedsforstyrrelser; men også psykoser, selvskadende adfærd, misbrug, samt eksempler på differentialdiagnostiske problemstillinger i relation til primært organisk betingede skader. Psykiatriske diagnoser og personlighedens struktur vil blive belyst ud fra en integrativ, udviklingspsykologisk tilgang til psykopatologi og assessment. På kurset inddrages psykodynamisk teori om personlighedens udvikling og organisering. Et gennemgående fokus vil personlighedsstruktur set i relation til symptomkonstellationer og grad af psykopatologi. Med reference til deskriptive diagnosesystemer som ICD10 og DSM5 gennemgås spektret fra de alvorligste sindslidelser til det moderne menneskes individuelle coping-strategier. Sideløbende belyses differentialdiagnostiske problemstillinger og forskellige undersøgelsesmetoder med hensyn til relevans og indikationsområder. Det er en grundtanke i kurset at give et integreret indblik i psykopatologiforståelse, udredning og planlægning af behandlings gennem integration af forskellige typer data, som indbyrdes validerer/falsificerer hinanden i en fremadskridende diagnostisk, hypotesedannende proces: 1. Informationer fra kvaliteten af relationen, overføring/modoverføring. 2. Informationer fra klientens egen beskrivelse, det subjektivt oplevede 3. Informationer fra anamnestiske, oplysninger fra trediepart 4. Informationer fra tests/rating scales Deltagerne vil således stifte bekendtskab med en nuanceret, helhedsorienteret udredningsform, som vil øge deres evne til både at foretage en detaljeret og samlet vurdering af et tilstandsbillede og en problemstilling – og at målrette og individualisere relevante behandlingstiltag. Øvrige undersøgelsesmetoder De undersøgelsesmetoder der sideløbende vil blive inddraget har fokus på, hvad der vil være relevant ved forskellige differentialdiagnostiske problemstillinger og forskellige sagstyper og repræsenterer en bred vifte af forskellige metodikker, som f.eks.: anamnese optagelse, semistrukturerede diagnostiske interviews, AAI, EDE, WAIS IV, personlighedsprøver, projektive tests, neuropsykologiske prøver, GAF, PSE, SCID-5-PD, RSVP. Det skal understreges at kurset ikke giver egentlig træning og oplæring i anvendelsen af de nævnte undersøgelsesmetoder/tests. De enkelte undersøgelsesmetoders indikationsområder vil blive belyst især ved case-illustrationer; hvor der vil fokuseres på problemformulering, valg af undersøgelsesmetode, beskrivelse og vurdering, formidling af vurdering til klienten, evt. videre henvisning, forslag til og valg af behandling i samarbejde med klienten. Deltagere: Kurset er primært rettet mod psykologer i specialistuddannelse, men vil også være relevant for psykologer og læger med interesse for psykodynamiske perspektiver på psykopatologiforståelse, assessment og behandlingsplanlægning. Pris: kr. 15.800. Forplejning er inkluderet i prisen. Deltagerantal: max 15 deltagere Tilmelding: Tilmelding er gældende og bindende og sker ved indbetaling på DPAS’ s bankkonto: Reg. nr.: 5369 Kontonr.: 242308 – Husk – at skrive navn og mailadresse på indbetalingen. Der kan aftales indbetaling i rater. Tilmeldingsfrist: 15. September 2022. Yderligere spørgsmål vedrørende kurset rettes til: Mette Møller Kursusleder E-mail: mettemoeller@mail.com Undervisere: Psykolog Charlotte Benér Graff: legitimeret psykolog, legitimeret psykoterapeut (steg2) voksen og børne- og ungeområdet (svensk psykologuddannelse, svensk specialistuddannelse) Træningsanalytiker DPAS. Privat praksis Psykolog Asbjørn Pedersen: specialist i Psykoterapi voksne og i Børnepsykologi. Træningsanalytiker DPAS.Formand DPAS. Privat praksis Psykolog Susanne Lunn: specialist og supervisor i Psykoterapi. Træningsanalytiker DPAS. Lektor i psykologi, Kbh’s Universitet. Privatpraksis Psykolog Christina Schacht-Magnusson: specialist og supervisor i Psykoterapi. Lærer på tværfaglig uddannelse i relationsbehandling, Norge. Privat praksis Psykolog Lisbeth Sanders: specialist og supervisor i psykoterapi. Træningsanalytiker DPAS. Privat praksis Psykolog Charlotte Simonsen: specialist i Psykoterapi. Tidl. Formand IPP: 3-årig uddannelse i psykodynamisk psykoterapi. Klinisk psykolog i Psykiatrien. Privat praksis. Psykolog Pernille Scharff: specialist og supervisor i psykoterapi (voksne/børn og unge) træningsanalytiker DPAS. Privatpraksis. Psykolog Mette Møller (Kursusleder): specialist og supervisor i Psykoterapi og Psykopatologi. Træningsanalytiker DPAS. Privatpraksis Psykolog Jesper Mogensen: specialist i Psykoterapi og Klinisk Sexologi Der forventes ikke egentlig forberedelse til de enkelte kursusgange, men deltagerne kan orientere sig i området i de nedennævnte bøger. Derudover vil de enkelte lærere ved selve undervisningen give specifikke litteraturreferencer til de forskellige emneområder.